分断された記憶:歴史教科書とアジアの戦争 by ダニエル・スナイダー より…
Posted: 11 1 2017, 04:06
Facebook の元スレで、小森アオイさんが、見るべきソースとして出していた、表題の記事(英語原文 / 日本語訳)が、日本でもニュースになったスタンフォード大学の研究であり、実名で身分を明かして可能な限り反証可能になっている点で、敵がまともに目を通していたら、これで終わりに出来たのだろうなと改めて気づきました。相手がきちんと読まない事を前提に、ソースとして出すだけでなく、必要な部分を引用すれば良かったのかなという感じです。
Heavy on Facts, Light on Patriotism
What the research uncovered was quite different from the common perception found in media, not only in Asia but also in the United States. Far from being nationalistic, Japanese textbooks seem the least likely to stir patriotic passions. They do not celebrate war, they do not stress the importance of the military, and they tell no tales of battlefield heroism. Instead they offer a rather dry chronology of events without much interpretive narrative.
Japanese textbooks are deliberately written in this somewhat subdued manner, partly to avoid overt interpretation and because they are aimed at preparing students for university entrance examinations. Nonetheless, Japanese textbooks do offer a clear, if somewhat implicit, message: the wars in Asia were a product of Japan’s imperial expansion and the decision to go to war with the United States was a disastrous mistake that inflicted a terrible cost on the nation and its civilian population. Indeed, that basic tale is what prompted revisionist critics to author their own textbooks to correct what was seen as a “masochistic” view of modern Japan.
Contrary to popular belief, Japanese textbooks by no means avoid some of the most controversial wartime moments. The widely used textbooks contain accounts, though not detailed ones, of the massacre of Chinese civilians in Nanjing in 1937 by Japanese forces.(*2) Some, but not all, of the textbooks also describe the forced mobilization of labor in the areas occupied by Japan, including mention of the recruitment of “comfort women” to serve in wartime brothels.(*3) One clear lacuna is the almost complete absence of accounts of Japanese colonial rule in Korea.
日本語訳該当部分:
日本の教科書は事実重視で愛国的傾向が薄い
本研究が明らかにしたのは、日本の教科書が、アジアや米国のメディアが抱いている共通のイメージとはかなり違うということである。日本の歴史教科書は愛国主義的であるどころか、愛国心をあおることが最も少ないように思われる。戦争を賛美せず、軍隊の重要性を強調せず、戦場での英雄的行為を語ってもいない。物語的な記述をほとんど省いた、無味乾燥ともいえる年代記となっている。
日本の教科書は、このやや抑えた論調で慎重に書かれている。ひとつは露骨な解釈を避けるためだが、教科書が大学受験に備える生徒用であることも影響している。それでも日本の教科書は、やや間接的ではあるが、明確なメッセージを伝えている。アジアでの戦争は日本の帝国主義的拡張の産物であり、対米戦争の決定は、日本とその国民に甚大な犠牲を強いる悲惨な過ちだったというメッセージである。実際、その基本的な論調があったからこそ、修正主義者の批評家らが、近代日本に関するいわゆる「自虐史観」を修正しようと、独自の教科書を執筆したのである。
一般通念とは違い、日本の教科書は最も微妙な戦争記憶の一部を避けていない。広く普及している教科書には、詳しく述べられてはいないものの、1937年の日本軍による南京虐殺の記述が含まれている。(※2)また、一部の教科書には、「慰安婦」を徴用して戦時中の慰安所で働かせたとの記述を含め、日本の占領地における労働者の強制連行も記載されている。(※3)明らかな欠落は、朝鮮半島における植民地統治の記述がほとんどないことである。